Playboi Carti – Die Lit (Recenzia)

– většinu alba produkoval Pi’erre Bourne
– jednoduché a opakující se refrény
– album je až nechutně dlouhý – 19 tracků
– některé písničky jsou až otravné
– pokud se ti líbil jeho první mixtape, tento budeš stejně milovat
featy: Skepta, Travis Scott, Lil Uzi Vert, Pi’erre Bourne, Nicky Minaj, Bryson Tiller, Chief Keef, Gunna, Red Coldhearted, Young Thug, Young Nudy
Již více než rok poté, co raper z Atlanty, (Georgia) Playboi Carti vydal svůj dlouho očekávaný mixtape Playboi Carti”, začala internetová komunita rapových fanatiků šílet opět. Cart totiž začátkem května 2018 ohlásil první debutové album na Twitteri. Slovo dalo slovu a jen pár hodin po tomto oznámení Die Lit zahlédli světlo světa. Oddanost jeho fanoušků by už měla být každému dobře známa takže ani není překvapením, že jedenáctý květen 2018 byl pro mnohé přímo až druhými Vánocemi.
vlastním jménem Jordan Carter je jedním z mnoha, kteří si svoji kariéru vybudovali na dnes již umírajícím Soundcloude po boku s interprety jako Lil Uzi, Lil Yachty, Lil Pump… Cartiho vstup do světel reflektorů byl však o něco výjimečnější než kohokoli jiného. Na Soundcloude (SC) měl totiž jen velmi malé množství písniček a také velká část z toho byly jenteasery. Tento deficit materiálu vyvolával v SC komunitě jakýsi pocit tajemnosti a exkluzivity a čím déle byli lidé nuceni čekat na celou, plně smíchanou a zmastrovanú písničku, tím déle byli paradoxně ochotni čekat více. Pokud sis přečetl předcházející větu ještě jednou, neboť si ji nepochopil: Ano, lidé byli doslova ochotni čekat na oficiální písničky roky, a to bez jakéhokoliv marketingu a strategie. Dokonce to zašlo až tak daleko, že skalní fanoušci stahovali pár-sekundové záběry z Cartiho Snapchatu, kde bylo slyšet věci, na kterých dělá ve studiu a vytvářeli z toho dvouminutové dema, Jen aby bylo co poslouchat. Tento až doslova fanatizmus trval dva roky, během kterých si bez jakékoliv snahy vybudoval takový fanbase, že kdyžmixtape konečně vyšel, v první vteřině prorazil na přední příčky Billboard žebříčků. Tape byl maximálním úspěchem. jeho nejznámější singl Magnolia má přes 100 milionů shlédnutí na Youtube a SC dokopy (a to ještě nepočítáme Spotify). Za takovýto pozoruhodný start by se nestyděl snad nikdo.
Přejděme tedy konečně k debutovému albu. Die Lit je přesně to, co jméno naznačuje. Cart je sám sebou a dostali jsme v podstatě jen upgradeovanú toho, co vydával dosud. A to vůbec není myšleno ve špatném. O 15 z 19 produkcí na albu se postaral každému známý Pi’erre Bourne, který je mimo jiné zodpovědný i za singl Magnolia. Už jen tento fakt Vám může dát dobrou představu o tom, jak album zní. Opakovací refrény, třetinové kadence, pohádkové beaty a afektovaný projev. Ve zkratce je to všechno to, co byste chtěli slyšet na albu od Playboia Cartiho.
Beaty jsou poměrně jednoduché. Hi-hatky mají většinou jen jeden rytmus, stejně jako basa. Drumkit se z předešlého alba nezměnil. Písničky, které Pi’erre neprodukoval se dají dost jednoduše rozlišit od zbytku a dodávají projektu pestrost. Shoota s Lil Uzi Vertom a Lean 4 Real jsou příkladem tohoto tvrzení. Right Now a Choppa won’t Miss a Nigga jsou zas příkladem písniček, které se produkčně a flowom velmi podobají Cartiho z 2017
Na tomto stylu rapu je dost zjevné, že textu velkou pozornost věnovat nemusíme, a to jsme již zmínili iv jiných článcích. Přesto můžeme tentokrát zpozorovat výrazně zlepšení, nebo tedy minimálně změnu. V trackoch jakoHome (KOD) a Fell in LUV vidno poměrně úspěšnou snahu vykreslit příběh, což je určitě vítanou změnou a krokem do správného směru, pokud chce interpret udržet někoho pozornost během celého trvání alba takové metráže, jako je tento.
Adlibs v pozadí jsou podpisem tohoto rapera. Nejednou jsou přitažené za vlasy a při představě jak musel za mikrofonem vypadat když jejich nahrával, se člověk nemůže nepousmiať. V tomto směru bez pochyby inspiroval mnoha raperů a v podstatě vytvořil návod na to, jak opakovat v refrénu osmkrát jednu větu a neznámé při tom nudně.
Die Lit je převážně velmi zábavný no bez pochyby má své nedostatky. Za prvé, jak mohlo někoho napadnout, že 19 písniček v tomto provedení by bylo dobrým nápadem? Určitě bychom velmi snadno věděli najít pár písniček, jejichž existenci vůbec nebylo nutné přiznat. Konkrétně máme na mysli například Pull Up a Mileage. Beaty jsou sice v poslouchá, ale text a přednes jsou až příliš velkými úlety.
Druhou, a méně závažnou chybičkou je, že některé skladby jsou až velmi opakující a působí iritující. Konkrétně mluvíme o Long Time a Lean 4 Real.
První debutové album Playboia Cartiho je z našeho pohledu úspěch. Nejenže se mu podařilo zachovat to, co je na něm zajímavé, ale podařilo se mu přinést do své hudby i nové prvky. experimentování s autotuneom a intonací, temnější produkce a pozoruhodný výběr hostů (například Bryson Tiller, Travis Scott a Nicky Minaj) jsou krokem vpřed. Je cítit, že ve studiích v Atlantě vládne dobrá atmosféra a je zjevné, že na tvorbu alba působily vědomé snahy potlačit ho do jistého směru.
Oblíbené tracky: Shoota, R.I.P
Nejméně oblíbené tracky: Pull Up, Mileage, Fell in LUV
Celkové hodnocení: 7.5/10