Smokepurpp & Murda Beats – Bless Yo Trap (Recenzia)

– některé písničky znějí stejně
– rychle plynoucí krátký album
– dobrá kombinace rapera a producenta
– party trap
– velmi krátké písničky
featy: Lil Yachty, Offset, A$AP Ferg
Rap se za poslední rok proměnil na jakousi formu impressionizmu. umělci jako Young Thug, Lil Wayne, Lil Pump, Lil Peep, Tekashi69 a veľa ďalších nahrávajú za jeden studio session více než jednu písničku a častokrát se vůbec nesnaží uklidit chybičky a nedokonalosti. Mnoho “gurmány” se proti tomuto směru, který evoluce zaujala v rape bouří a brání. Argumentují přitom, že kvantita jde na úkor kvality. My si dovolíme tvrdit že to tak úplně pravda není. Samozřejmě, pokud chce umělec nahrát větší kvantum trackov musí obětovat čas, který by mohl strávit “dotahováním šroubů”. Toto rozhodnutí však vůbec nemusí být na škodu, protože tento způsob tvoření otevírá dveře experimentování a dalšímu rozvoji. Pokud umělec X ví, že jeho beatmaker uvaří za den 10 kvalitních beatů, vůbec se nemusí snažit být perfektní na každém jednom. Místo toho může zkusit co funguje, a co ne. Pravdou ale je, že z deseti skladeb je použitelná jen jedna, ale ta jedna bude s velkou pravděpodobností minimálně zajímavá, maximálně originální a virové.

Dalším příkladem umělce, který takovým stylem tvoří je Smokepurpp. Ten svou originalitu potvrdil již na samém začátku své kariéry písničkou Ski Mask. Po mnoha singlech a debutovém albu se dal to týmu s prvotřídním producentem Murda Beats (který momentálně tvoří pro Drakea), a spolu nás přišil přesvědčit o tom, že toSmokepurpp stále má i přesto, že již není undergroundu.
před vydáním Bless Yo Trap jsme měli možnost pocítit, jak moc funguje chemie mezi těmito dvěma umělci v singlem 123, který je shodou okolností introm na albu. Hlasité a výrazné kopák doprovázené chytlavým refrénem o tom, že ti ženy dávají i když vědí že nejsou tvé jediné je osvědčený recept na úspěšnou písničku. Do karet zde hraje i Smokepurppov zajímavý hlas a ještě zajímavější flow.
Dalším plusem tohoto impressionistického způsobu tvoření je, že hotové díla jsou málokdy déle než 3 minuty. Často nemají ani více než 2 minuty, jak je tomu i v tomto případě. Tato skutečnost zaručuje dost dlouhý umělecký zážitek na to, aby si stihl zaflexiť svými Gucci šlapkami, ale ne dost dlouhý na to, aby tě to začalo nudit. nejdelší písničkaPockets má 3:13 a najkratšia Good Habits má jen 1:18. Říká to přesně o tom, že umělec jen hodil svůj nápad do beatu přesunul se k dalšímu.
Produkce se nese v podobném světle, v jakém se nesl i Purppov předešlý projekt Deadstar. Temně naladěné melodie lemované basy a kopáku, za kterých sílu by se nestyděl ani Messi, se vyskytují v každém tracku. Snad nejzajímavějším beatem na Bless Yo Trap byl podle nás na Pockets a 123.
Text se v tomto stylu rapu velmi hodnotit nedá. Bylo by však hříchem nepodotknúť, že rýmování je tu mnohem promyšlenější a dospělejší, jako bylo například v Deadstar. Je cítit vědomou snahu vymyslet něco chytré a úderné. Tématicky se však písničky od sebe neliší a jak to již při trapových albech chodí, moje přítelkyně toho dostala od úst tolik, že znovu nebude chtít se mnou nic mít alespoň týden. Každopádně nic nelituji.
Struktura písniček se výrazně neměnila po celou metráž alba. Je zjevné, že množství trackov bylo inspirovaných již zmiňovanou 123 ať už typem refrénu (tichá – hlasitá čtyřka) nebo davem (například písnička Do not Disturb zní jako mladší bratr toho tracku).
V Deluxe verzi projektu se dostáváme k ještě jedné písničce: Wokstar, která je jednoznačně highlitem na albu. Je škoda, že ho autoři nedali do standardní verze, protože by výrazně obohatil tracklist o stylovou variaci jak beatu, tak i přednesu.
Pokud bychom to měli shrnout, Bless Yo Trap je přesně to, co bychom od takové kombinace umělců čekali. Mezi přednosti patří údernost, krátkometrážnosť a množství flexu a štylu. Na druhé straně bych musel být hluchý pokud bych nepřiznal, že občas opravdu slyšet to, jak krátce se písničce věnovali. Už v předchozím Deadstar jsme zjistili, že Smokepurpp by se neměli pokoušet o zpěv, ale zde se o to pokusil znovu, hned několikrát. Bumblebee a Ways by měly mnohem větší potenciál, pokud by do něj netahali ten otřesný falzet v špatně nastaveném autotune (v Bumblebee dokonce zpívá mimo stupnici). Feat jsou solidní a určitě obohatili Pěnička jako Pray a Do not Disturb. Myslím si, že projekt splnil očekávání, i když nebyl až tak pestrý, jak mohl být.
Oblíbené tracky: Wokstar (Deluxe verzia), Do not Disturb, Pray, Pockets
Nejméně oblíbené tracky: Bumblebee, For the Gang
Celkové hodncení: 6.5/10